Klättra på Google med våra 21 avgörande SEO-tips

Hur syns man på Google?

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
I den här artikeln går vi igenom vad du behöver göra att synas på Google. Vi lär oss även vad Google tittar på och vad du ska fokusera på. Det sista vi går igenom är hur snabbt det går att ranka på Google.
hur syns man på google

Innan vi går igenom hur man syns på Google så kan du redan nu dubbelkolla hur bra dina artiklar rankar just nu. 

Vi använder verktyget Ranktracker. Det är ett suveränt verktyg för att få bättre koll på sin hemsida som vi varmt rekommenderar.

Hur syns man på Google?

Ja det är en vanlig fråga bland alla som vill finnas till på internet idag. Hur syns man på Google är en fråga som nästan alla ställt sig själv vid något tillfälle.

Hur man än vrider och vänder på det så tampas alla med att ranka högst på Google idag. 

Det är företag, myndigheter, bloggare, butiker och sociala medier som kämpar ett evigt krig bland sökresultaten på Google för att i slutändan locka till sig flest besökare.

Och det är inget konstigt med det. Det är så man tjänar pengar idag. 

Hur går man tillväga för att ranka på Google? 

För och främst vill jag säga att det krävs lite jobb för att synas på Google, och den här guiden lär inte ut några genvägar. 

Det finns många företag som säljer sina ”Ranka högst på Google på 10 dagar för 1000 kronor idag!” som jag inte alls tror på. 

Dom företag och SEO-specialister som hävdar att dom kan göra det här använder sig i så fall av otillåtna metoder och är klart oseriösa. 

Det går att ranka på Google utan fulknep, och det är betydligt mer hållbart för din hemsida i längden – men det kräver lite arbete också. 

hur syns man på google

Hur hittar Google min hemsida?

Innan vi går igenom mer om hur man syns på Google så kan det vara bra att veta vad hur Google hittar din hemsida.
 
Google hittar din sida via sina spindlar, och indexerar sedan din hemsida för att lagra informationen i en databas som sedan gör den sökbar.
 
Men hur fungerar det egentligen? 

Google lagrar all information i enorma databaser, och för att komma åt den informationen så använder man sig av ett index, vilket är själva sökmotorn. 

Så när du googlar på ”Hur syns man på Google” så söker du i Googles index och får sedan fram den här sidan som ett resultat av det.
 
Är det verkligen så enkelt?
 
Både ja och nej. Googles spindlar (program) hoppar mellan hemsida till hemsida och samlar in information hela tiden. Det är den enkla biten.
 
Det svåra är att indexera alla hemsidor på internet så ofta som möjligt. Det är ett enormt arbete som sker kontinuerligt för Googles spindlar. Som ett resultat av det så blir din hemsida inte indexerad hela tiden, utan det kan ta flera veckor mellan gångerna. 

Googles spindlar samlar en viss typ av information när dom kommer till din hemsida. Det dom främst tittar på då är en artikels titel, meta och URL (adress). 

Därför är det väldigt viktigt att dina artiklar har rätt titel, URL och meta direkt från början. Det kommer hjälpa din hemsida att ranka fortare på Google. 

Vad avgör din ranking på Google?

Det finns flera faktorer som spelar roll för Google och andra sökmotorer. Enligt SEO-gurun Niel Patel så finns det över 200 olika faktorer i Googles algoritm som avgör en hemsidas ranking idag. 

Det är väldigt många olika faktorer.

Ingen hemsida klarar av att leva upp till alla dessa krav. Men det finns några saker som är avgörande för din ranking som du inte kan ignorera om du vill att din hemsida ska prestera bättre än konkurrenternas. 

Rent konkret är det faktorerna nedan som till stor del avgör din hemsidas rank hos Google. 

hur syns man på google

Backlinks

Det som framförallt avgör om du syns på Google är backlinks. 

Jag har skrivit en utförlig guide om det här ämnet som jag starkt rekommenderar att du tar del av. Lite enkelt kan man säga att backlinks är hemsidor som länkar till din hemsida från deras hemsida.

Man vill ha så många länkar så möjligt till sin hemsida, men det finns olika typer av kvalité på dessa länkar – och det är något alla borde lära sig. 

Att få någon som länkar till din hemsida ser Google som en rekommendation. Om det är många olika hemsidor som länkar till din hemsida så ses det som något positivt. 

Varför skulle någon länka till din hemsida om dom inte tyckte om innehållet? – Google tänker precis likadant. 

Läs guiden

Där går jag djupare in på vad det betyder och varför du inte får missa det här steget om du vill synas på Google.

Domänens ålder

Med domänen menar vi förstås din hemsidas adress som i vårt fall är rankr.se. Det är ingen hemlighet att äldre hemsidor generellt rankar bättre på Google än nya, och det är också bättre för oss som använder Google som sökmotor. 

Det gör att vi oftare får upp mer pålitliga hemsidor med relevant information och slipper nya hemsidor som inte är beprövade ordentligt ännu. 

Men för oss som äger hemsidor så är det däremot inte lika roligt.

En hemsida som ännu inte fyllt 6 månader räknas av Google som ett spädbarn på internet. Det resulterar i mindre trafik och sämre ranking tills sidan börjat växa på sig och bevisat att den erbjuder något för Googles användare. 

Jag vill dock poängtera att det här är generellt, och att hemsidor kan ta olika lång tid på sig att ranka. Det är inte bara domänens ålder som spelar in nämligen. 

Konkurrensen på dina sökord

Det här är också en väldigt viktig faktor som jag personligen kört fast på flera gånger. 

Att hitta rätt sökord för en artikel är inte alltid helt enkelt – och ibland blir man tvungen att testa sig fram. 

Om du redan har en väldigt etablerad sida med en stabil ström av trafik så har du en större chans att ranka på mer populära sökord. Om du däremot precis lanserat din hemsida så är det bättre att rikta in sig på mer unika sökord och fraser.

Jag rekommenderar starkt att du läser Simons guide över hur man får mer besökare till sin hemsida. Med hans guide så kommer du få bredare kunskap om vad du bör göra för att få fler besökare. 

Men rent konkret skulle jag säga att det är bättre att försöka ranka på längre och mer unika sökord i början, för att sedan välja mer populära sökord när hemsidan börjat växa till sig. 

Ett exempel kan vara om du skriver om träning och vill ranka på sökordet ”styrketräning”.

Det kan du i princip glömma då det redan finns 10.000 andra hemsidor som försöker ranka på det sökordet. 

Istället för ”styrketräning” så borde du då välja en mer specifik fras som till exempel ”bli bättre på styrketräning”. Konkurrensen är garanterat lägre på den frasen och lättare att ranka på.

hur syns man på google

Optimering

Hur optimerad och framförallt snabb din hemsida är avgör också din rank hos Google. Vi användare har idag nästan inget tålamod alls och förväntar oss snabba hemsidor när vi surfar. 

Google vet om det här förstås och försöker alltid leverera så snabba och optimerade resultat för oss som möjligt. Det gör att ni som inte tar detta på allvar kommer att ranka sämre. 

Är du osäker på hur snabb din hemsida är? 

Använd Googles egna verktyg PageSpeed Insights. Skriv in din hemsidas adress och du får snabbt ett resultat att jobba med. 

Det är inte många hemsidor som hamnar runt 90% i testet så satsa istället på att hamna på en genomsnittlig snabbhet till en början. Det är en bra start.  

Simon har skrivit en komplett guide med saker du kan göra på egen hand för att snabba upp din hemsida. 

Jag rekommenderar att ni tar del av den om ni får ett lågt resultat i testet. 

Som ni ser på bilden ovan så får Aftonbladet bara 25 poäng i testet, och det är inte så konstigt när den sajten är helt fullproppad med reklam och artiklar. 

Men för Aftonbladets ranking spelar snabbheten mindre roll, då hemsidan redan är enormt etablerad och ska & förväntas vara full av information. 

Hade det istället varit din blogg med den poängen så hade det varit betydligt sämre.

Så en hemsidas ämne är en faktor som också spelar in.

hur syns man på google

Skriv bättre artiklar

Det här är ett återkommande ämne för oss här på Rankr – för så viktigt är det faktiskt om man vill synas på Google.

Det har gjorts flera undersökningar kring det här och nästan alla som arbetar med SEO är överens om att längre artiklar rankar bättre på Google än korta. 

Men det är inte hur många ord som spelar roll för Google. Du kan alltså inte ordbajsa ut 2000 ord och förvänta dig att din artikel ska ranka högt. 

Det du däremot behöver göra är att fokusera på att skriva bättre artiklar, och bättre artiklar tenderar att bli längre. 

Med bättre artiklar så menar jag artiklar som du investerat mycket tid på. Om du till exempel vill skriva en guide om hur man lättast bygger en altan så behöver du se till att du gjort all research kring det. 

Det kommer göra din artikel så mycket bättre.

Artiklar som är mer ordentligt skrivna uppskattas alltid mer av dina besökare, och chansen är då betydligt större att folk delar med sig av din artikel på sociala medier och forum.

Den här artikeln går ganska snabbt att läsa till exempel men den tog desto längre tid att skriva.

Ärlighet varar längst

Det stämmer även för oss som driver hemsidor. Google belönar hemsidor som gör ett gediget arbete för att finnas till helt enkelt. 

Det finns många genvägar som lockar för att tillfälligt boosta sina siffror på nätet, men det är en väldigt stor risk involverat med det. Skulle man bli påkommen av Google att man till exempel köpt länkar så blir man utesluten direkt från dom. 

Utesluten från världens största sökmotor är lika med adjö. Finns man inte på Google så finns man inte alls idag. 

Så strunta i genvägar och lägg ner tiden som det faktiskt kräver istället. Håll dig till beprövade metoder så kommer du att synas på Google i sinom tid. 

hur syns man på google

Hur fort går det att ranka på Google?

Om du följer stegen jag gått igenom i den här artikeln så tar det ungefär 3-6 månader att ranka ordentligt på Google. Det kan man säga är startsträckan. 

Det är alltså förutsatt man kör den ärliga vägen och inte tagit några genvägar. Den faktor jag tror spelar in mest på din rank på Google är vilka sökord du använder. 

Som jag nämnde tidigare så är det bättre att rikta in sig på längre fraser och mer unika sökord än det mest populära – åtminstone till en början. 

För att faktiskt illustrera att tidsperioden stämmer så vill jag att du blickar upp på bilden här ovanför. Det är trafiken min gamingblogg lyckades få från dom första sex månaderna. 

Som ni kan se så hände inte särskilt mycket till en början och bloggen stod mest och stampade in på höstkanten..

Det lätt att tappa tålamodet här och börja se sig om efter oseriösa metoder. 

Snälla gör inte det. 

Under den tiden indexerades hemsidan och Google checkade av om bloggen kändes trovärdig och säker. I oktober sen så hände något och sedan tog det fart rejält. 

Det är precis så det ska se ut, och det kommer se likadant ut för dig förutsatt att du gör hemläxan och följer det jag skrivit om i den här guiden.

Har du andra idéer om hur man syns på Google så dela gärna med dig i kommentarsfältet här nedanför. 

Jag & Simon, inklusive alla läsare här på Rankr uppskattar alla tips och tricks kring SEO och hur man driver en hemsida så framgångsrikt som möjligt! 

Vi hjälper gärna till vid eventuella frågor också. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.