Klättra på Google med våra 21 avgörande SEO-tips

SEO optimering: 21 avgörande tips

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Den här artikeln är riktad till dig som vill bli bättre på SEO optimering och utveckla dina kunskaper inom ämnet. Vi listar 21 enkla knep för att din hemsida snabbt ska prestera bättre.
hjälp med seo

Jag vill ha mer trafik från Google och du vill ha mer trafik från Google.

Vem vill inte det?

Jag kommer gå igenom vad du kan göra på egen hand för att snabbt se en förbättring och öka besökarantalet till din hemsida. Den här artikeln fokuserar på SEO optimering och fungerar som ett komplement till övriga artiklar vi har. 

Om du vill fördjupa dig ännu mer inom SEO så rekommenderar jag att du tittar på våra mest populära inlägg till höger.

1. Öka dina artiklars CTR

Det räcker inte med att ranka högt på Google – du måste locka in besökare också. Och det är lättare sagt än gjort.

Men det finns några enkla saker du kan göra. 

(Jag har tidigare skrivit en mer fördjupande artikel om hur man syns på Google också för den som är intresserad av just det)

Det jag främst rekommenderar här är att du fokuserar på din sajts CTR (Click through rate).

Vad är CTR och vad betyder det?

CTR är andelen klick din artikel får gentemot hur många gånger den syns bland sökresultaten på Google.

Låt oss säga att 100 personer ser en av dina artiklar på första sidan när dom söker på Google – men bara 10 av dom 100 personerna klickar sig vidare till din artikel.

Då blir den artikelns CTR 10%, vilket är väldigt bra. Man har oftast ett betydligt lägre värde än så.

Det är svårt att säga vad som är ett rekommenderat värde men någonstans runt 3-5% brukar vara möjligt.

Du håller koll på din CTR i Google Search Console under alternativet “Performance”. 

När du klickar där så får du informationen du letar efter likt bilden här nedanför.

hjälp med seo

Hur ökar man sin CTR?

En artikels CTR beror på många olika faktorer men tre av dom är hur bra artikelns titel, URL och metabeskrivning är. Att förbättra dessa är en väldigt bra start.

Det jag också rekommenderar är att du testar med dom artiklar som har sämst CTR på din hemsida till att börja med.

I Google Search Console kan du se alla sökord din hemsida rankar för. Scrolla ner lite på sidan och sortera på “Impressions”.

Nu ser du exakt vart dina artiklar syns mest, och hur många klick du får på respektive sökord. Här kommer du garanterat se att det finns förbättringar att göra.

Mitt egna exempel här nedanför är från min blogg. Det gäller min artikel om laptops för gaming – och hur några klick den artikeln faktiskt får gentemot hur ofta den syns.

hjälp med seo

Det innebär att titeln och metabeskrivningen jag satt troligtvis är skit och att jag måste gå tillbaka och förbättra artikeln helt enkelt. 

Eller så kan det betyda att artikeln faktiskt inte rankar särskilt bra och finns på sida två bland sökresultaten på Google. Oavsett så finns det en enorm potential med tanke på hur många som faktiskt ser den.

OBS:

Det är inte bara titeln, URL:en och metabeskrivningen som spelar roll dock. 

Det finns många andra faktorer som spelar in till exempel backlinks, innehåll, artikelns längd med flera. 

Många av dessa förbättringar kommer vi ta upp längre ner i artikeln.

2. Blicka tillbaka och förbättra gamla artiklar SEO

För mig personligen känns det här ofta rätt trist. Men det är förbannat effektivt. Av alla tips den här artikeln innehåller så är det här ett av dom allra viktigaste för optimera sin SEO.

Vi personer utvecklas hela tiden – och det gör även våra sajter på internet.

Om du haft din hemsida eller blogg ett tag så känner du säkert igen dig att många av artiklarna du publicerade i början kanske inte riktigt håller måttet längre?

För mig är det verkligen så.

Flera artiklar jag skrivit genom åren är antingen utdaterade idag, eller för dåligt skrivna helt enkelt. Jag har betydligt mer erfarenhet nu och vet att mina artiklar idag är bättre än förut.

Men det kan vara svårt att hitta motivationen att ta tag i artiklar från 2016 men jag ber dig att göra det. Det är väldigt effektivt.

Tänk så här:

Hur mycket mer vet du inte om hemsidor och SEO idag än du gjorde för sex månader sen?

Man lär sig nya strategier hela tiden och om du går tillbaka till dina äldre artiklar och uppdaterar dom så kommer dom garanterat göra bättre ifrån sig.

Det du bör göra är att uppdatera, uppgradera och återpublicera dina artiklar så kommer du se att det börjar hända grejer.

Inte alltid det roligaste men det hjälper din sajts SEO-optimering. 

3. Stjäl dina konkurrenters sökord

Det finns två vägar man kan gå för att hitta dom perfekta sökorden. Man kan antingen gå den traditionella vägen och använda sig av flertalet olika program just för sökord. 

Googles sökordsplanerare är deras egna gratisverktyg som fungerar väldigt bra för att skapa sig en uppfattning om vilka sökord som är bra eller inte.

Eller så tar man sina konkurrenters sökord och försöker ranka bättre än dom helt enkelt. Båda sätten används flitigt idag och båda är väldigt effektiva. 

Så här går du tillväga: 

Hitta en konkurrent som redan rankar bra på något du också vill ranka på. Skriv sedan in den sajten på någon av följande hemsidor. 

Vi på Rankr vill till exempel ranka så högt vi kan inom sökmotoroptimering. Och som förväntat är konkurrensen inom den branschen stenhård och det kan vara riktigt svårt att synas.

En sajt som rankar riktigt bra inom vårt område är sökmotorkonsult.se så det faller naturligt att försöka konkurrera med dom inom samma sökord.

seo tips

Så om jag skriver i deras URL på någon av sajterna ovanför så får jag direkt en rapport om vilka sökord dom rankar på som ni ser här på bilden ovanför.

Alla sökord är såklart inte relevanta för oss.

Men det ger oss och dig en bra bild på hur det ser ut för dina konkurrenter och vad du kan göra för att konkurrera med dom. 

4. Lägg till interna länkar i artiklarna

Googles spindlar följer och indexerar hemsidor via länkar. Det är ren fakta. Och Interna länkar i artiklar hjälper Google att se sambanden mellan olika artiklar – som handlar om samma ämne. 

Ett exempel är den här artikeln och min guide om backlinks. Båda artiklarna handlar i grund och botten om SEO och optimering och hur man lättare syns på Google

Där fick jag även in en till guide inom samma ämne. 

Det är svårt att säga hur många interna länkar en artikel måste innehålla men 2-3 interna länkar är ett bra värde att gå på. 

Artikelns längd spelar också in. Den här artikeln kommer säkert innehålla 7-8 interna länkar vilket är helt okej förutsatt att det hjälper dig som läsare att lära dig ännu mer om SEO. 

OBS:

Stirra dig inte blind på antalet länkar om du har svårt att hitta alternativ. Länka inte till vilka artiklar som helst bara för att – då är det bättre att skippa det tillsvidare.

5. Lägg till externa länkar i artiklarna

Minst lika viktigt som interna länkar är externa länkar. Google har en beprövad algoritm (Hilltop) som hjälper Google att avgöra vilka hemsidor som kan klassas som ett centrum av information. 

För att kunna avgöra vilka hemsidor och artiklar som bäst hjälper sina användare så tittar algoritmen på vilka externa länkar som finns i artikeln. 

Dom externa länkarna ska vara relevanta för artikeln i helhet och spegla artikelns ämne. 

Google belönar då sajten eftersom man inte bara länkar till sig själv utan faktiskt försöker hjälpa sina läsare med nyttig information.

Precis som med interna länkar så är 2-3 externa länkar i varje artikel något att sträva efter. Men se till att dom är relevanta och faktiskt hjälper dina besökare.  

6. SEO optimera din artikel så Google förstår

Också ett väldigt viktigt tips för dig och alla andra som behöver hjälp med SEO. Det här är även något man lätt glömmer. 

Vad som kan vara väldigt lätt för dig att förstå – kan uppfattas som förvirrande för dina läsare, och då också Google. 

För att Google ska kunna ranka din artikel på bästa sätt så måste man förstå vad artikeln handlar om. 

Håll dig till ämnet och använd fraser som påminner om sökordet du angett.

En regel jag också använder mig av är att presentera sökordet inom dom första 100 orden i varje artikel – för att hjälpa Google på traven lite.

hjälp med seo

7. Lägg tiden på att skriva fantastiska artiklar

Det här är ett återkommande ämne som jag och Simon ofta tipsar om. Det är känt för alla inom SEO och något man inte får missa. 

Det har gjorts många studier som klart och tydligt visar att längre artiklar, som faktiskt ger läsaren något rankar bättre. 

Inte bara att artikeln rankar bättre – den delas betydligt oftare också vilket i sin tur leder till fler backlinks. 

Det finns bara positiva aspekter med att skriva bättre artiklar. Gör det bara. 

Det är inte bara artikelns längd som är avgörande men bra artiklar tenderar att vara längre – och därför rankar dom oftast också bättre.

Det är därför vi alltid pushar för att en artikel helst ska vara runt 2000 ord eller mer för att göra den så pass SEO anpassad som möjligt.

hjälp med seo

8. Lär dig Googles egna SEO-verktyg

Det finns en hel uppsjö av program och mjukvaror för att förbättra sin SEO-kompetens idag. Det är nästan galet många. 

Men faktum är att du kommer en väldigt bra bit på vägen med Googles egna gratisverktyg. Att kunna Googles egna verktyg ser jag som ett måste för att bli bättre på Google i allmänhet och förbättra sina SEO-kunskaper.

Man behöver inte kunna bemästra alla tack och lov. Det finns däremot tre program som är nödvändiga att kunna. 

Simon har skrivit en utförlig guide kring dom SEO-verktyg som vi tycker är avgörande. 

Kan man navigera sig genom dessa program och förstå någorlunda hur dom fungerar så har man igen det senare för att förbättra sin hemsidas rank på Google. 

9. Se över artiklarnas adresser

Google älskar hemsidor där det är ordning och reda. 

Vem gör inte det?

En av dom viktigaste sakerna som Google värdesätter är dina artiklars adresser (URL). 

Ett exempel på en godkänd adress (URL):

https://rankr.se

Ett exempel på en icke godkänd adress (URL):

https://rankr.se

Hur strukterad och SEO optimerad din sajt är påverkar din rank hos Google. Ett måste för dig som vill tas på allvar bland sökresultaten.

hjälp med seo

10. Använd bilder och videor i dina artiklar

Vi skrev tidigare om längden på en artikel är viktig och det stämmer. Men att pumpa ut 2500 ord utan bilder eller videor blir lätt ganska kämpigt för läsaren att ta sig igenom. 

Det här vet Google om förstås och värdesätter när bilder och videor används. Det hjälper dig alltså med sökmotoroptimeringen på din sajt.

Självfallet ska dom vara relevanta för artikeln – och faktiskt vara till hjälp. Vi använder oss ofta av bilder för att visa statistik, hur flöden inom SEO fungerar och andra sätt för att underlätta för våra läsare i våra artiklar. 

OBS:

Glöm inte att det är alltid någon som äger bilderna man hittar online och rättigheterna till dom – så ta inte vad som helst.

Det är alltid bäst att använda egna bilder. Om du inte tar egna bilder så rekommenderar vi att du använder gratisbilder istället för att undvika att kliva någon på tårna.

Det finns gott om sajter online som erbjuder bilder. 

Några exempel är:

Videor är lättare att hitta. Om du inte använder dina egna så sök fram något användbart på Youtube. 
hjälp med seo

11. Åtgärda trasiga länkar

Vi nämner återigen länkar men den här gången fokuserar vi på dom trasiga länkarna. Med tiden så får dom flesta sajter ett antal trasiga länkar.

Det kan vara ett affiliateprogram som upphör eller att sajter man länkar till strukturerar om och slutar därför fungera. Oavsett så är det ett vanligt problem som tack och lov är lätt åtgärdat. 

Det finns många verktyg online som man kan använda för att hitta trasiga länkar. 

Vi rekommenderar:

  • Broken link checker – det här är ett tillägg för Google Chrome som gör det lätt att hitta döda länkar. Tillägget skannar din sida och ger dig sedan en rapport med alla länkar som inte fungerar.
  • Dead link checker – det här är istället en sajt där du anger din hemsidas adress. Resultatet publiceras sedan när sajten skannats färdigt. Väldigt simpel men effektiv. 

Ett snabbt och enkelt sätt att vinna lite poäng hos Google och förbättra SEO optimeringen på sajten.

12. Radera artiklar som inte genererar trafik

Google älskar att ge sina användare dom bästa resultaten när man använder deras sökmotor. Chansen är stor att på just din blogg eller hemsida så är det bara 80% som faktiskt generar någon trafik. 

Övriga 20% drar kanske ingen organisk trafik alls och ger dina läsare inget mervärde heller.

Då är hög tid att börja radera dessa. Google gick ut med en nyhet förra sommaren att dom föredrar en stark och välskriven artikel istället för flera små. 

Det här kommer att hjälpa dig och din hemsidas SEO optimering så det är helt klart värt att tänka på. 

När jag började blogga för ett antal år sedan så blev det lätt att jag fokuserade på mängden artiklar min blogg hade – och inte hur pass välskrivna och användbara dom faktiskt var. 

13. Gör hemsidan så snabb som möjligt

Här finns det enkla och svårare saker att ta till för att i slutändan påverka en hemsidas snabbhet. Men jag kommer endast lista några enkla knep i den här artikeln.

Det har gjorts flera studier kring hur mycket tålamod vi besökare har när det kommer till en hemsidas snabbhet. Det har visat sig att vi knappt har något tålamod överhuvudtaget.

Hela 47% av dom som deltog i undersökningen sa att dom lämnar en hemsida som tar mer än 3 sekunder att ladda.

Och jag håller nog med. 

Det finns inget som kan vara så frustrerande som en långsam hemsida. Jag tror alla känner igen sig i det.

Hur gör man en hemsida snabbare?

Det finns några konkreta saker du kan göra direkt. Först och främst bör du titta upp din hemsidas snabbhet. 

Några exempel för det är:

  • PageSpeed Insights – Googles egna verktyg som testar snabbheten och ger dig ett värde. Väldigt simpel.
  • Pingdom – Testar snabbheten och analyserar din hemsida.
  • GTmetrix – Visar också snabbheten men kommer också med tips på vad hemsidan kan förbättra.
Min personliga favorit är Googles egna för jag tycker det är så pass smidigt att använda.

Konkreta saker du kan göra direkt:

Anpassa storleken på dina bilder som du använder på sajten. Har du för stora bilder så påverkar det din hemsidas snabbhet avsevärt. 

Användbara verktyg för att anpassa bilder:

  • Imageoptim.com – Superenkel hemsida att använda och min personliga favorit. 
  • GIMP – Bra och etablerat program du laddar ner för att editera bilder.
  • Smush – Ett plugin du installerar till wordpress som gör arbetet åt dig att förminska bilder. Ett riktigt bra komplement till övriga verktyg.
 
Ta bort onödiga plugins som du inte behöver. Alla plugins man installerar tar plats och behöver lagras någonstans. Efter en tid är det lätt hänt att man samlat på sig alldeles för många. 
 
Installera WP-optimize för att städa upp din hemsida. Ett väldigt användbart plugin som tar bort onödiga kommentarer, pingbacks och städar upp i databasen genom att ta bort onödiga filer. 
 
För att nämna några.
 
Det finns betydligt fler saker du kan göra på egen hand. Vi går in djupare i ämnet i vår artikel om optimering och varför det är livsviktigt idag. 

14. Hitta nya sökord du redan rankar på

Google Search Console innehåller många onödiga funktioner man inte behöver men performance sidan är verkligen klockren. 

Under ”Performance” hittar man som vi vart inne på tidigare alla artiklar och sökord som din hemsida rankar på.

Men det du däremot kanske inte visste är att du enkelt kan hitta nya sökord du kan använda – som dina artiklar redan rankar på. 

Klicka på ”Pages” så får du fram dom 10 artiklarna som presterar bäst på din sajt.

Här får du en bra överblick över hur många klick en artikel får – och hur många impressions (visningar) en artikel får. 

Klicka in dig på en av sidorna du vill ska ranka bättre så får öppnas en ny flik. Här visas alla sökord som just den artikeln rankar på. 

Här kommer du garanterat hitta sökord du INTE visste att artikeln redan rankar för. 

ranking google search console

Den här bilden ovanför är från min egna blogg där jag skriver om gaming glasögon och här hittade jag ett intressant ord.

När jag tittade noggrannare i Google Search Console så hittade jag sökordet ”spelglasögon”. 

Det är inget sökord jag använt förut och artikeln får i dagsläget ungefär 2 klick i månaden på det sökordet. 

Men sökordet har 200 impressions vilket absolut går att utnyttja bättre.

Det jag bör göra är att använda ordet spelglasögon i min artikel om gaming glasögon – och på det viset börja ranka bättre även på det sökordet. 

Om jag kan få 50 klick på 200 impressions till exempel så är det en suverän procentuell ökning. 

Jag rekommenderar att du gör likadant. 

In i Google Search Console och leta upp sökorden som kommer göra att er sajt presterar bättre. 

Det är alldeles för enkelt för att strunta i och hjälper verkligen med optimeringen av din sajt.

Vad är konverteringsoptimering

15. Förklara ALLTID vad något är och vad det betyder

Det här tipset är faktiskt något jag ganska nyligen fick nys om. Och det är väldigt effektivt och känns nu som en no brainer. Ross Hudgens är en amerikansk SEO-fantast som skriver om det här bland annat. 

Hur fungerar det i praktiken?

Om någon till exempel googlar på ”konverteringsoptimering” som bilden ovanför visar så är chansen ganska stor att den som söker faktiskt undrar vad det är för något. 

Google kommer förstås först presentera relevanta företag som säljer tjänster kring det ämnet. 

Men det är faktiskt väldigt vanligt att man hittar en ”Vad är konverteringsoptimering?” bland dom första resultaten i listan. 

Av den anledningen är det därför väldigt viktigt att du också gör det. Om du skriver om hur man enklast deklarerar så ha med en stycke som förklarar ”Vad är en deklaration”. 

Implementera det här som en regel du följer vid varje artikel du skriver – framförallt där du använder termer och ord som kanske inte är så självklara för alla. 

16. Byt till från ”Publicerad” till ”Senast Uppdaterad”

Nu ska vi gå igenom ett väldigt enkelt men klockrent tips för en effektiv SEO optimering. 

När du skriver en artikel och publicerar den så framgår det oftast ett datum i artikeln när den blivit publicerad. 

Det är standard helt enkelt. Det fungerar också väldigt bra för det mesta men det kan också försämra din sajt avsevärt om du inte är försiktig.

Om du till exempel skriver en fantastiskt artikel 2018 om hur man enklast lär sig rida så kommer den artikeln anses som utdaterad nu 2019 – även fast ämnet du skriver om är lika aktuellt nu som då.

Besökarna tittar ALLTID på publicerat datum och är artikeln ett par år på nacken så kommer ingen läsa den – oavsett hur aktuell information den innehåller.

Därför ska du byta till ”Senast uppdaterad”. Det kommer hålla dina artiklar vid liv och när du känner att en artikel börjar bli lite gammal så uppdaterar du den lite helt enkelt. 

Om du är osäker på hur du ändrar detta så rekommenderar jag den här guiden på wpbeginners.com.

17. Gör dina bästa artiklar bättre

En beprövad metod som ofta fungerar snabbt och effektivt är att förbättra det som redan finns.

Du har troligtvis några enstaka artiklar som står för den stora procenten trafik på din hemsida. På Killsteal.se står 10 artiklar för ungefär 80% av all trafik och det är inget ovanligt. 

Det ser ofta ut så rent procentuellt.

Och ett enkelt sätt att utnyttja det här är att förbättra dom artiklar som redan presterar bra. Det finns ALLTID saker som kan bli bättre och det ger också poäng hos Google som uppskattar när man kontinuerligt uppdaterar sina artiklar. 

Ett snabbt och smidigt sätt att förbättra sin SEO optimering.

18. Sänk din Bounce Rate

Det här är något man kontinuerligt bör jobba med när man försöker förbättra sin hemsidas SEO-optimering.

Men innan vi sätter igång så förklarar vi lite närmare hur det fungerar.

Vad menas med Bounce Rate?

När en person (besökare, läsare, kund) besöker någon av din hemsidas artiklar och sedan lämnar din hemsida igen utan att klicka in sig på någon annan av dina artiklar. 

Din Bounce Rate är den procent av alla dina besökare som bara besöker EN av dina artiklar.

Alltså desto högre Bounce Rate en artikel har – desto sämre. 

Jag och Simon brukar titta på våra artiklars Bounce Rate ganska kontinuerligt då en för hög procent är en klar indikator på att något är fel. 

Vad är en bra Bounce Rate?

Det är väldigt svårt att säga en specifik siffra för vad som är en bra respektive dålig Bounce Rate. Det beror helt på vad artikeln handlar om i stort. 

Ta den här artikeln till exempel. Den här artikeln delar samma ämne som övriga artiklar på den här sajten, och det är att bli bättre på SEO i stort och få fler besökare.

Så förhoppningen är att du som besökare också läser andra artiklar och på det sättet hjälper vår Bounce Rate att sjunka. 

Om du däremot skriver något väldigt specifikt som till exempel en guide över hur man knyter en fluga så lämnar nog dom flesta artikeln när dom är klar. 

Så ämnet är avgörande och att man har artiklar som har med varandra och göra. 

Hur sänker man sin Bounce Rate?

För det första är det här något man kontinuerligt måste jobba med och det finns inga klockrena quick fixes. 

Däremot finns det några konkreta saker du kan göra direkt för att försöka få dina besökare mer engagerade i din sajt.

Presentera relaterade artiklar

Länka internt mellan dina artiklar förutsatt att dom handlar om samma ämne. Snabbt och effektivt. Kom ihåg att skriva lockande texter i länken som du själv hade blivit intresserad av. 

Exempel: 8 superenkla knep att snabbare ranka på Google

Det är väldigt viktigt att ge sina besökare alternativet att fortsätta läsa.

Det finns inget som är så dåligt när man som besökare letar en viss info på en sajt men inte hittar den. Då har man misslyckats och det kommer straffa sajtens SEO.

Skriv sannhetsenliga metabeskrivningar

Om artikelns innehåll inte stämmer överens med vad du utlovat i metabeskrivningen så kommer din Bounce Rate påverkas negativt.

Om jag skulle skriva ”100 knep för bättre SEO optimering” som metabeskrivning, men bara presenterar 21 tips så ljuger jag – och det kommer garanterat påverka artikelns Bounce Rate. 

Så var schysst och skriv ärliga metabeskrivningar som speglar vad artikeln faktiskt innehåller. Det uppskattas undermedvetet av alla. 

Korrekturläs dina artiklar

Mitt sista tips för att sänka din Bounce Rate är att korrekturläsa dina artiklar. 

Stavfel, märkliga meningar och särskrivningar är lätt hänt att missa om man bara publicerar artikeln så fort den blivit färdig. 

Korrekta & ordentliga artiklar uppskattas ALLTID.

Människor i allmänhet stör sig ofantligt mycket på stavfel och särskrivningar så det måste man försöka undvika.

Be en vän läsa igenom materialet innan du publicerar.

SEO-optimering om oss

19. Skriv en ”Om mig” sida

Ja det kan tyckas vara självklart men många skippar faktiskt att göra en Om mig/Om oss sida. Gör inte det misstaget. 

Det är din/er chans att kunna skriva om vilka ni är och vad ni erbjuder era läsare. Desto personligare man är desto bättre är det. 

Det är även väldigt viktigt att ha en bra och personlig bild. 

Även Google uppskattar ”Om oss” sidor och dom har inte helt överraskande en egen.

Det är också viktigt att inte vara för säljig på sidan, men man kan absolut passa på att använda olika ”call to actions” för att navigera besökare till en annan sida. 

SEO-Gurun Neil Patel har skrivit en grym guide om ämnet där man får lära sig mycket man inte tänkte på innan om just ”Om oss” sidor.

20. Använd ett SEO-plugin

Ett bra SEO-plugin är väldigt viktigt för många idag. 

Det ger oss som skriver så mycket gratis, och ser till att vi håller oss inom ramarna för att kunna skriva dom bästa texterna ur ett SEO-perspektiv. 

Jag har svårt att se att någon med en framgångsrik hemsida INTE har ett SEO-plugin installerat, men det kanske finns?

Vi använder oss av Yoast SEO som har precis som alla andra plugins både för & nackdelar. 

Fördelarna är att det är gratis, enormt populärt och väldigt enkelt. I slutet av varje artikel får du statistik över vad som är bra och vad som bör förbättras. 

Nackdelarna är att Premiumversionen kostar pengar och att det kan vara ganska krävande på sajtens hastighet. 

Det är det värt. Trust me.

Nästan alla SEO-plugins är snarlika så det är inte så viktigt vilket man väljer – så länge man faktiskt använder ett. 

Procenten mellan desktop och mobil

21. Mobilanpassa hemsidan

Sista tipset men inge oviktigare för det. Att mobilanpassa hemsidan är enormt viktigt idag då vi allt mer surfar via våra telefoner. 

Det är även väldigt viktigt för Google som ser det som en avgörande faktor idag. Det gäller att mobilanpassa hela hemsidan och jobba med att optimera den så mycket som möjligt – för att kunna leverera den bästa upplevelsen även på telefon. 

Tänk telefonen först – och webbläsare som nummer två.

Ett exempel är min blogg Killsteal där jag skriver om ämnen som verkligen rör datoranvändare, men ändå har en väldigt hög andel mobilanvändare.

Sist men inte minst!

Vilket tips var mest användbart för just dig? 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.